23948sdkhjf

Økosalget runder ny milepæl

Detailsalget af økologiske fødevarer steg 14 pct. og rundede 16,0 mia. kr. i 2020. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning fra 14,1 mia. kr. i 2019.

Målt i mængder var stigningen endnu større, da kilopriserne typisk faldt med 10 pct. i de enkelte varegrupper. Blandt højdespringerne var bananer, hvor salget blev mere end fordoblet, fra 285 mio. kr. i 2019 til 588 mio. kr. i 2020. 

Detailsalget af alle økologiske fødevarer estimeres til 13 pct. af det samlede salg af fødevarer i 2020 mod 12 pct. i 2019. Det betyder, at Danmark fortsat er i top, når det kommer til salg af økologiske fødevarer.

Frugt og grønt fortsat i top - plantedrikke i fremgang

Detailomsætningen af frugt og grønt steg 21 pct. fra 4,8 mia. kr. i 2019 til 5,8 mia. kr. i 2020, svarende til mere end halvdelen af den samlede stigning af økologiske fødevarer. 

Frugt og grønt udgør tilsammen den største økologiske varegruppe foran mælk, ost og æg, der havde et salg på 3,9 mia. kr. Frem til 2016 var omsætningen af mælk, ost og æg større end frugt og grønt.

Af frugt- og grøntomsætningen udgjorde grøntsager 3,8 mia. kr. Blandt grøntsager er gulerødder topsælgeren med 325 mio. kr. Æblesalget steg 30 pct. til 269 mio. kr. i 2020.

Vin, spiritus og øl steg 22 pct. til 594 mio. kr. i 2020. Heraf steg spiritus alene 36 pct. fra 27 mio. kr. i 2019 til 36 mio. kr. i 2020.

Detailomsætningen af plantedrikke fortsatte forrige års vækst og steg 39 pct. fra 169 mio. kr. i 2019 til 234 mio. kr. i 2020. Til sammenligning steg salget af mælk 5 pct. til 1,4 mia. kr. i 2020. 

Væksten kan blandt andet skyldes, at danskerne generelt har brugt flere penge på bæredygtige føde- og drikkevarer under coronakrisen, hvor det ikke har været muligt at rejse eller spise ude i samme grad som før pandemien. Sideløbende har flere butikker skruet op for det økologiske sortiment.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156